Pernille skipper om den nye finanslov. 2/12. 2019.

Vi har netop indgået en aftale om næste års finanslov sammen med regeringen, SF, Radikale og Alternativet. Vi gik til forhandlingerne med krav om, at denne finanslov skulle sende regningen til toppen og ikke dem, der har mindst. At vi skulle give velfærden et løft, der kan mærkes, og lave en finanslov, der kan måles i klimaregnskabet. Det er lykkedes. Vi har fået den første finanslov i mange år, der mindsker uligheden, mens vi styrker velfærden og tager de første skridt mod at reducere drivhusgasser med 70 procent.

Der er ting, vi ikke er kommet igennem med ved denne finanslov, hvor vi må blive ved med at kæmpe. Samtidig er der rigtig mange forbedringer, som vi er stolte af. Nogle har vi fået igennem i samarbejde med andre partier. Andre resultater ville ikke have været der uden Enhedslisten.

Her er tre udvalgte sejre, som er Enhedslistens særlige aftryk på finansloven.

600 millioner årligt til psykiatrien
Et af vores absolutte hovedkrav, fra vi gik ind i forhandlingslokalet første gang, var at give psykiatrien et akut løft allerede i 2020. Psykiatrien er gennem årene blevet glemt og forsømt igen og igen. Med denne finanslov gør vi noget ved det. Enhedslisten har fået afsat 600 millioner kroner årligt til et akut løft af området, som vil sikre flere sengepladser, højere kvalitet i behandlingen og en styrket akutindsats. Uden Enhedslisten var det ikke blevet til virkelighed.

Alle problemer bliver ikke løst, men vi giver psykiatrien et gevaldigt løft her og nu. Arbejdet for en bedre psykiatri fortsætter til foråret, hvor vi skal forhandle en 10-års handlingsplan.

Læs mere om psykiatrien på finansloven her

Flere penge til grøn omstilling
Vi har også skaffet Danmarks Grønne Investeringsfond mange flere penge at låne ud til grønne investeringer. Investeringsfonden, som Enhedslisten i sin tid fik oprettet, låner blandt andet penge ud til investeringer i energirenoveringer og andre projekter, der er med til at mindske vores CO2-udledning – her i Danmark, her og nu. Og styrkelsen af netop Danmarks Grønne Investeringsfond står for ca. en tredjedel af den samlede CO2-reduktion i finansloven. Det var Enhedslistens store fokus og store sejr.

Samtidig har vi kæmpet hårdt for at styrke klimarådet og krævet penge til at opkøbe udpint landbrugsjord og omdanne det til skov og natur. Det har vi fået.

Vi må dog også sige, at vi langt fra er i mål på klimaområdet med denne finanslov. Derfor bliver de kommende aftaler om en klimalov og klimahandlingsplan meget vigtige for os.

Skærpet indsats mod social dumping og opholdskravet fjernet
Enhedslisten har fået kæmpet en historisk stor indsats mod social dumping ind i årets finanslov. Vi har bl.a. fået 50 mio. kr., der får kontrollen med social dumping op på det højeste niveau nogensinde. Vi har fået indført krav om ID-kort på offentlige byggepladser og en national enhed til kontrol med statens arbejdsklausuler, så de virksomheder, der underbetaler deres ansatte, kan blive opdaget. Derudover er det også lykkedes os at få fjernet opholdskravet for dagpenge, der udhuler dagpengeretten og skader løn- og arbejdsvilkår. Vi kan ærligt sige, at det er Enhedslistens store fortjeneste, og noget vi særligt kæmpede for.

Årets finanslov indeholder en lang række andre gode tiltag, som vi som parti også har en stor andel i. Det gælder ikke mindst et stort løft til børneområdet, der vil betyde flere tusinde flere voksne til at tage sig af børnene i landets daginstitutioner. Det gælder løftet af folkeskolen, støtten i eget hjem til mennesker med handicap, et stop for nedskæringer på uddannelserne, mere hjælp til dem, der har været mange år på kontanthjælp, og meget andet.
Det kan du læse mere om her.

Pernille Skipper, politisk ordfører
Rune Lund, finansordfører
Jakob Sølvhøj, gruppeformand

I løbet af aftenen og i morgen vil vi dele en masse billeder og artikler om finansloven på sociale medier. Vi håber, du vil hjælpe at dele materialet for at gøre opmærksom på Enhedslistens mange sejre.
Se mere på Enhedslistens Facebook