Tak til alle de der satte deres kryds ved Enhedslisten!

Valget er nu overstået, og stemmerne talt op.

Først og fremmest, en stor tak til jer der satte krydset ved Enhedslisten. Dejligt at se, at der trods alt var så mange der valgte os i det virvar af partier der var opstillet til valget. Mange tak

Det blev desværre ikke til den fremgang som vi ellers havde forventet ifølge de mange meningsmålinger vi har set gennem valgkampen. 3,4% af stemmerne i Holstebro kreds, og 2,8% af stemmerne i Struer/Lemvig kredsen. ialt ca. 2000 har stemt på os i de to kredse. Også på landsplan er vi gået lidt tilbage. Fra 7,8% ved valget for 4 år siden, til nu 6,9%

Det er vi naturligvis kede af. Ærlig talt, så havde vi sat næsen op efter et noget bedre resultat. Vi er blevet taget meget godt imod når vi har stået på gader og stræder med vores valgfoldere, og vores kandidater Ditte Kroman, Jakob Sølvhøj og Mehmet Akbina, har alle gjort et godt stykke arbejde for at få vores politik ud. Alligevel er det lykkedes for især SF og de radikale at løbe med flere af vores politikker, som vi nok ikke er lykkedes med at selv at få bragt bredt nok ud i offentligheden. Bl.a. kampen for minimumsnormeringer i daginstitutionerne, som vi fremlagde forslag til i folketinget allerede i 2011, og klimapolitikken som vi var det første parti der fremlagde en fuldt finansieret, og meget rost forslag til.

Når det er sagt, så kan vi dog glæde os over at der nu er et solidt rødt flertal i folketinget, der hvis det bliver forvaltet ordentlig, kan være med til at give et løft til en bedre politik for den brede del af befolkningen. Med vores 13 mandater, vil vi gøre hvad vi kan for at holde Mette Frederiksen fast i de løfter hun har afgivet under valgkampen om bedre velfærd, en anden og mere bæredygtig klimapolitik med afsæt i mere økologi, og forhåbenlig færre pesticider i landbruget. Bedre normeringer i daginstitutionerne, flere varme hænder i ældreplejen og på sygehusene. Altså et personaleløft til velfærdets helte. Og ikke mindst et stop for at bruge penge på skattelettelser til de bedre stillede kredse.

Endnu engang tak til alle de der satte krydset ved liste Ø. Enhedslisten.

Enhedslisten Holstebro Struer Lemvig.